“Nordlys”

Temakoncert med Odense Kammerkor

Lørdag d. 5. februar 2022 kl. 15.00
Vær opmærksom på, at der kræves gyldigt coronapas og mundbind ved koncerten.
Medborgerhuset, Varde

Koncertens tema er “NORDLYS” og vil indeholde en række á capella satser fra de nordiske og baltiske lande (med en lille afstikker sydpå), som er tilpasset temaet og årstiden. Nordlyset er naturligvis ikke en ny ‘opfindelse’, og det kommer nok ikke som en overraskelse, at det spektakulære Aurora Borealis er genstand for mange myter. I vikingetiden forlød det, at nordlyset var valkyriejomfruernes rustninger, som glimtede særegent. Det siges ofte, at det nordlige Norge, Sverige og Finland er det bedste sted i verden at se nordlys.

Det er naturligvis en sandhed med modifikationer, for lysene kan være lige så synlige og finurlige fra andre destinationer mere sydligt i det meste af Skandinavien. Det musikalske program har musik fra alle nordiske lande, fra Island i nord til Danmark i syd – og med en tur rundt om Østersøen undervejs. Teksterne og musikken ved koncerten er såvel kirkelige som verdslige, men fælles for dem er at de afspejler såvel lys som mørke, dag som nat, sol som måne – med et par stjerner i blandt. Komponisterne er fra såvel den romantiske periode med værker af fx Johannes Brahms og Josef Gabriel Rheinberger, som fra nyere tid repræsenteret af blandt andre Arvo Pärt og Kim André Arnesen..

Entré:
125 kr., stud. og pens. 100 kr.
Medlemmer: 100 kr., stud. og pens. 75 kr. Musikskoleelever u. 25 år: 20 kr.